Filmmakers’ Choice, presented by Martin Ebner
Cinema Arsenal
August 31
07:00 pm cinema 2
Potsdamerstr. 2, 10785 Berlin
In 1966, George Maciunas quietly demonstrated via his Flux Film Anthology that at the dawn of the information age, merely claiming that a film exists was enough to make a film real. Three further works by George Landow, Richard Serra and Hollis Frampton from the 70s also explore the act of reading over time, with the use of music playing a particular role here. Carried by Monteverdi’s madrigal “Zefiro torna”, the program ends with a colorful, sad farewell to Maciunas from his Lithuanian companion Jonas Mekas.
George Maciunas demonstriert 1966 in der von ihm zusammengestellten Flux Film Anthology auf leichteste Weise, dass am Übergang zum Informationszeitalter bereits die Behauptung der Existenz eines Filmes genügt, um einen Film real werden zu lassen. Drei weitere Arbeiten von George Landow, Richard Serra und Hollis Frampton aus den 70er Jahren beschäftigen sich dann unter anderem ebenfalls mit dem Akt des Lesens im Zeitablauf, hier spielt auch der Einsatz von Musik eine bestimmte Rolle. Getragen von Monteverdis Madrigal “Zefiro torna” endet das Programm in einer farbenfrohen und traurigen Verabschiedung von Maciunas durch seinen litauischen Weggefährten Jonas Mekas.
End After 9
Benjamin Vautier, Regardez moi cela suffit
16 mm, 7 min, 1962
George Maciunas, 10 Feet, 1000 Frames
16 mm, 1 min, 1966
George Maciunas, Artype
16 mm, 3 min, 1966
Paul Sharits, Word Movie
16 mm, 1 min, 1966
George Maciunas, End After 9
16 mm, 1 min, 1966
Yoko Ono, One
16 mm, 5 min, 1966
George Landow, Remedial Reading Comprehension
16 mm, 5 min, 1970
Richard Serra, Television Delivers People
Video, 6 min, 1973
Hollis Frampton, Gloria
16 mm, 10 min, 1979
Jonas Mekas, Zefiro Torna or Scenes from the Life of George Maciunas
16 mm, 37 min, 1992